بررسی تطبیقی مضامین رمانتیسم در اشعار مهدی اخوان ثالث و سیاوش کسرایی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زابل - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فرشته سرحدی قهری
- استاد راهنما محمد مجوزی محمد میر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
رمانتیسم از جنبش¬های مهم ادبی جهان معاصر به شمار می¬¬رودکه از دل ویرانه¬های مکتب کلاسیسم سر برآورد و آثار ادبی جهان و از جمله ایران را نیز تحت الشعاع مضامین خود قرارداد. این مکتب دارای دو شاخۀ رمانتیسم فردی و اجتماعی می¬باشد. مهدی اخوان ثالث و سیاوش کسرایی از جمله شاعران برجستۀ ایرانی هستند که این دوشاخۀ رمانتیسم در اشعارشان درهم آمیخته است. در این پژوهش، جلوه¬های رمانتیسم درمجموعه اشعار مهدی اخوان ثالث و سیاوش کسرایی به روش توصیفی– تحلیلی و با هدف مشخص نمودن نوع رمانتیسم شعری هر دو شاعر صورت پذیرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که هر دو شاعر از رمانتیسم فردی و اجتماعی تأثیر پذیرفته¬اند، امّا از لحاظ برتری داشتن، رمانتیسم فردی اخوان ثالث به دلیل غنی بودن مضامینش نسبت به کسرایی برتر است. و از لحاظ رمانتیسم اجتماعی، هر دو شاعر در یک سطح قرار می¬گیرند، با این تفاوت که اشعار اخوان ثالث تحت تأثیر شکست حزب توده دچار روحیۀ شکست و درون¬گرایی می¬شود و مضامین فلسفی به جای مضامین اجتماعی در شعر او متجلی می¬گردد، امّا شعرکسرایی از مضامین اجتماعی به سمت مضامین انقلابی (چریکی) چون: دعوت به مبارزه، ستیز با استبداد و نظایر آن سوق می¬یابد. پس رمانتیسم مهدی اخوان ثالث را باید رمانتیسم اجتماعی- فلسفی و رمانتیسم سیاوش کسرایی را، رمانتیسم اجتماعی- انقلابی دانست.
منابع مشابه
مؤلّفههای پسااستعماری در اشعار مهدی اخوان ثالث
مطالعات پسااستعماری یکی از حوزههای مطالعات جدید در مورد کشورهای موسوم به جهان سوم و نگرشی انتقادی به مجموعهای از رهیافتهای نظری است که با تأکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری میپردازد. ادوارد سعید، بنیانگذار واقعی نظریۀ پسااستعماری در کتاب شرقشناسیاش بر این اصل تکیه دارد که متفکران غربی، عمدتاً تصویر نادرستی از مشرق به مثابۀ «دیگری» مطرح کردهاند. وی بر این باور بود که ...
متن کاملجلوههای رمانتیسم در شعر سیاوش کسرایی
یکی از دلایل شکلگیری جنبش رمانتیسم، نیاز به ایجاد نوعی زیبایی شناسی جدید در عرصة هنـر و ادبیـات بود. این تغییر و تجدد از عصرمشروطه در هنر و ادبیات ایران نیز آغاز میشود. در این دوره ارتباط بیشتر شاعران و نویسندگان ایرانی با فرهنگ و هنر اروپا، سبب آشنایی با ادبـیات غرب و همچنـین مکتب رمانتـیسم بود تأثیر این آشنایی را از همان ابتدا میتوان در آثار ادبـی مشاهده کرد در دورة معاصر نـیز، شاعران ز...
متن کاملواکاوی تطبیقی برخی مضامین ادبیات پایداری در شعر مهدی اخوان ثالث و امل دنقل
تلاش اصلی شاعر در ادبیات پایداری آن است که شعرش آینۀ دردها و رنجهای مردمی باشد که از ظلم حکومت خودکامه به ستوه آمدهاند. امید به آینده، نوید پیروزی، دعوت به مبازره و ایستادگی در برابر ظلم وستم و ستایش آزادی و آزادگی، از موضوعات اصلی ادب پایداری است. از سوی دیگر مکتب سلافی «روسی» در ادبیات تطبیقی، مکتبی جامعهگراست که براساس تشابهات ساختاری، ادبیات را مورد کاوش قرار میدهد. «جیرمونسکی» به عنوان...
متن کاملمقایسه ساختاری عناصر حماسی در شعر معاصر ایران «با تکیه بر اشعار مهدی اخوان ثالث، محمدرضا شفیعیکدکنی، سیاوش کسرایی و نیما یوشیج»
مظاهر عصر حاضر که عصر شتاب نام گرفته به سبب عوامل متعددی چون آشنایی با ادبیات غرب، عینی شدن آموختههای بشری، عدم توجه به مفاهیم انتزاعی و...، در بسیاری از موارد با حماسهپردازی تناقض دارد. با این وجود در میان شاعران پیشتاز معاصر، شعله و شرارههای اشتیاق به این مقوله هیجانانگیز، همچنان روشن است. مقالۀ حاضر، مطالعه و بررسی اشعار شاعران معاصری است که دورهای مشترک از تحولات و تطورات سیاسی و اجتما...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زابل - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023